söndag, februari 25, 2007

Så är jag långt hemifrån igen

Har precis anlänt till Newbold College, vilket jag gör en gång i terminen för ett par veckors intensiva föreläsningar. Det är med dåligt samvete. Jag gör inte särskilt bra ifrån mig när det gäller studierna. Efter dessa två veckor kommer jag att ha ytterligare en uppsats att skriva - som aldrig blir av. Jag har visserligen satt två och en halv vecka till uppsatsskrivning i sommar, men så har jag ju redan två andra uppsatser som ännu inte är skrivna.
Men mitt största dåliga samvete, och även lite avundsjuka på frugan, Sabine, är att jag inte är hemma med min lilla ögonsten Mathilde. Jag får inte vakna upp med henne tryckandes eller sparkandes mig i sidan. Jag får inte höra hennes yrvakna prat. Inte göra vällingen precis så där som hon vill ha den. Inte halvligga i sängen med uppdragen rullgardin och mysa medan "Tilla" halsar i sig vällingen. Inte ha nöjet att få fart på hennes små ben och se till att toalettbestyren rullar på så att vi inte kommer för sent till dags igen... Allt det där som jag fasade för skulle bli jättejobbigt - med oss två lagom morgontrötta - har blivit både roligt och lite rutin. Vi lär känna varandra genom alla dessa ritualer. De samma dag efter dag. Jag är som sagt både lite avundsjuk på Sabine som nu får allt det där - men måste få upp Tilla ett par timmar tidigare - och har också lite dåligt samvete för att jag inte är hemma och hjälper till.
Ett åskväder håller på att torna upp sig över horisonten och jag har riktigt ont i huvudet. Kanske inte bara för åskvädrets skull, det var en jobbig resa hit med inställda tåg och insatta extrabussar som tog ett par timmar extra på sig genom den Engelska "landsbygden" utanför London.
Ja, detta ska väl inte bli symbol för dessa två veckor jag har framför mig hoppas jag. Vi väntar en föreläsare från Tyskland. Bra, enligt en av mina lärare här. Teologiska teman inom adventismen är ämnet för dessa två veckor. Med förläsningar från 8:30 - 12:00 varje dag. Sedan en hel del läsning och skrivuppgifter på eftermiddagar och kvällar antar jag.

Inga kommentarer: