torsdag, september 13, 2007

En ny dag börjar


I går kväll slutade kvällsmötet enligt planen vid kl 21.00. Så möjligheten fanns där att gå och lägga sig i rimlig tid. Vilket jag gjorde. Så den här dagen ser lovande ut.

Kvällsmötet innehöll en intressant och rörande presentation av Dick Duerksen, prisad adventistpredikant och numera anställd på heltid för Maranatha Volunteers International som "berättare" (han följer med på byggresor som inspiratör och för att dokumentera berättelser), som handlade om församlingsdisciplin. Jag hoppas att hans presentation i någon form läggs ut på www.ted-adventist.org/epc där du förövrigt hittar nästan allt presenterat material efterhand - även flera av de workshops som erbjuds under eftermiddagen finns tillgängliga där.

Den andra workshop som jag hann med i går var mycket intressant och stolparna till den finns ute på sidan ovan. Det handlade om vår föreställning om vad "återstoden" (eller "the Remnant") betyder i missionens perspektiv. För dig som inte är insatt i adventistterminologi, finns konceptet om en återstod av Guds folk i Bibeln. Återstoden, resten eller kvarlevan av Guds folk är de som vill stå lojala till Gud i tider av avfall från Gud. Som adventister ser vi oss som en del av denna återstod. Men den bibliska läran på området missbrukas lätt av oss som adventister och många går så långt som att säga att Sjundedags Adventistsamfundet utgör återstoden i den sista tiden och går ganska långt i att försöka fastställa det genom invecklade bibelstudier eller högfärdiga deklarationer. Det var enklare i en oglobaliserad värld att göra så med denna bibliska lära, särskilt för en liten grupp adventister i mitten på 1800-talet som var omgiven av endast kristna från andra samfund som inte längre trodde på att Jesus skulle komma tillbaka. Idag är situationen en helt annan för de flesta adventister. Vi lever i en globaliserad värld med helt andra förutsättningar. Sedan 1990 har adventisternas missionsstrategi ändrats radikalt från att för det mesta varit inriktad på att nå redan kristna med budskapet om Jesus återkomst och sabbaten till att nå ut till alla människor, oavsett religion. I det perspektivet, vad betyder då "återstoden"? Detta tåls att tänka på.

Dagen ser lovande ut... mycket arbete för mig. Fastän jag hann jobba undan det mesta av Missionären förra veckan, så hinner jag nog inte med det lilla som skulle ha gjorts denna vecka - som är redaktionsvecka för mig. Och pastorskonferens. Mötena är ändå såpass intressanta att jag inte vill missa dem - det brukar ju inte vara så på en så stor konferens som denna, men det är det. Det innebär att man måste få utnyttja pauserna till att vila öron och hjärna och röra på sig och inte till att sitta och klura och skriva på en Inblickstext eller redigera nyhetsnotiser. Och så har jag ju den här bloggen som informerar dig om allt och ingenting!

Inga kommentarer: